Донецький обласний
інститут післядипломної педагогічної освіти
Кафедра
суспільно-гуманітарних дисциплін та методики їх викладання
Відбірковий етап ІІ (обласного) туру
Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2016»
Номінація Історія
- Відповіді на тести. Історія
- Найстаріша відома таблиця множення – це винахід
мешканців:
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
А. Давнього Єгипту
Б. Давнього Дворіччя (Месопотамії)
В. Давньої Індії
Г. Давнього Китаю
- Встановіть хронологічну послідовність подій:
А. «Коли ж побачив, що церкву
завершено, він, увійшовши до неї, помолився богу, говорячи: «Господи боже!
Поглянь із небес, і побач, і одвідай сад свій, і зроби, [щоб те], що насадила
десниця твоя, люди сії новії, серце яких ти навернув єси до істини, [могли]
пізнати тебе, істинного бога»… А коли він помолився, то сказав так: «Осе даю
церкві сій, святій Богородиці, од маєтності своєї і од моїх городів десяту
частину» (996 р.)
Б. «…І встановила вона по [ріці]
Мсті погости і данину, і по [ріці] Лузі
погости, і данину, і оброки. І ловища її є по всій землі, і знаки [її], і місця, і погости, і сани її стоять у
Пскові й до сьогодні. І по Дніпру [є] перевісища [її], і по Десні, і єсть село
її Ольжичі й до сьогодні. Установивши порядок, повернулася вона до сина свого в
Київ і перебувала [тут] із ним у любові». (947 р.)
В. «А було ж печенігів без числа… І поставив він варягів посередині, а на
правій стороні — киян, а на лівім крилі — новгородців, і стали вони перед
городом. А печеніги почали йти на приступ, і зступилися вони на [тім] місці, де
ото є нині свята Софія, митрополія руська;
бо тоді [це] було поле поза городом. І сталася січа люта, і ледве одолів
під вечір ___, і побігли печеніги в різні боки, і не знали вони, куди втікати,
і ті, втікаючи, тонули в [ріці] Ситомлі, а інші — в інших ріках». (1036 р.)
А
|
Б
|
В
|
Г
|
|
1
|
Х
|
|||
2
|
Х
|
|||
3
|
Х
|
|||
4
|
Х
|
Г.«… І рушив _____
на греків, і вийшли вони супроти русі. І коли побачили [це] руси, то убоялися
вельми | множества воїв. І мовив ______: «Уже нам нікуди
дітись, а волею і неволею [доведеться] стати насупроти. Тож не осоромимо землі
Руської, а ляжемо кістьми тут, бо ж мертвий сорому не зазнає. Якщо ж побіжимо
ми, — то сором нам. Тож не втечемо, а станемо кріпко, і я перед вами піду. Якщо
моя голова ляже, — тоді [самі] подумайте про себе». І сказали вої: «Де голова
твоя ляже, там і наші голови ми зложимо»». (971 р.)
- За думкою англійського історика другої половини ХХ
ст. Тревора-Ропера події 1640-1660 рр.ж в Англії не мали характеру
буржуазної революції. Вони являли собою зіткнення двох феодальних
угруповань: придворної знаті та провінційного джентрі, яке боролося за
повернення до ідеалу єлизаветинської монархії. Який із заходів вождів
англійського парламенту протирічить цьому висновку?
А.
Збереження системи торгових монополій.
Б. Відхилення парламентом біллю
про часткове обмеження огороджувань.
В. Відміна рицарського держання землі від короля.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
Г. Збереження платежів та служб
для копігольдерів на користь лендлордів.
- Які з
біографічних фактів відносяться до Томаса Джефферсона, провідного діяча
доби війни англійських колоній у Північній Америці за незалежність:
1.Наймолодший депутат Другого Контінентального конгрессу, автор Декларації
незалежності.
2.Видатний науковець і письменник,
автор першої конституції США.
3.Американський посол у Франції,
ініціатор укладення союзу проти Британії.
4.Другий президент США, який придбав у Франції Луїзіану.
5.Автор памфлету «Здоровий глузд»,
що надихнув американців на війну за
незалежність.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
А. 1, 3 Б. 1, 4
В. 2, 4 Г. 2, 5
- Встановіть відповідність між зображеннями
архітектурних споруд та прізвищами українських архітекторів ХVІІІ ст., які
їх збудували:
1
|
2
|
3
|
4
|
А. І. Григорович-Барський
Б. С. Ковнір
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
|
1
|
Х
|
||||
2
|
Х
|
||||
3
|
Х
|
||||
4
|
Х
|
В. Й. Г. Шедель
Г. Б. Меретин
Д. Я. Погребняк
- Про яку подію можна розповісти учням за допомогою
наступного документу:
«…1.Для оселення
запорозьких козаків призначається в Катеринославській губернії Олександрівський
повіт: а) так звана Бердянська земля, всього 43141 десятина… 2.До складу
Запорозького козацького війська приєднати міщан Петровського посаду числом 238
ревізьких душ, з землею в їх володінні, з усіма їх рибними заводами».
А. Створення Катеринославського
козацького війська (Війська вірних козаків), 1787 р.
Б. Переселення Чорноморського
козацького війська, 1792 р.
В. Створення українських козацьких
полків, 1812 р.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
Г. Створення Азовського козацького війська, 1832 р.
- Які з названих подій відбувалися в Англії у
1815-1847 рр.?
1.Будівництво першої залізниці Стоктон – Дарлінгтон.
2.Впровадження «хлібних законів»
та зниження мита на хліб.
3.Парламентська реформа та надання
виборчого права жінкам з 30 років.
4.Парламентська реформа та ліквідація 56 «гнилих містечок».
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
5.Встановлення телеграфного
зв’язку з Індією та Америкою.
6.Створення робітних домів.
А. 1, 3, 5 Б. 1, 4, 6
В. 2, 3, 5 Г. 2, 4, 6
- Вставте пропуски в реченні: «У 1890 р. проти так званої політики ________, угодовських відносин
з австрійською владою, яку започаткували ________, _________, рішуче
виступили І. Франко та М. Павлик».
А. «Нормалізації», С. Данилович,
Ю. Романчук.
Б. «Нормализації», О. Барвінський,
Є. Левицький.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
В. «Нової ери», С. Данилович, Є.
Левицький.
Г. «Нової ери», О. Барвінський, Ю. Романчук.
- Німецький історик другої половини ХХ ст. Г. Ріттер
писав, що головною рисою початку ХХ ст. була «пристрасть народів до
війни». З ним погоджувався французький соціолог Арон: «Смак народів до насильства, воля до
влади несли в собі війну, як хмара несе в собі грозу». Які події
початку ХХ ст. підтверджують цей висновок науковців:
А. Балканські війни, Перша марокканська криза, захоплення Італією Тріполі.
Б. Російсько-турецькі війни,
Боснійська криза, захоплення Англією Єгипту.
В. Італо-ефіопська війна, Судетська
криза, захоплення Японією Північно-Східного Китаю.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
Г. Іспано-американська війна,
Панамська афера, захоплення Францією Алжиру.
- Визначте внутрішньополітичні заходи, що були
проведені владою Західноукраїнської Народної Республіки у 1918-1919 рр.
(три правильні відповіді):
А. Скликання Українського
Національного конгресу та наділення його представницькими й законодавчими
функціями.
Б. Довибори в Українську Національну Раду та наділення її представницькими
й законодавчими функціями.
В. Створення Української галицької армії шляхом мобілізації.
Г. Створення Української галицької
армії виключно на добровольчих засадах.
Д. Створення Державного земельного
фонду за рахунок державних, церковних і частини приватних земель із повним
відшкодуванням за них; продаж земельних ділянок малоземельним господарям.
Е. Початок роботи спеціальної комісії з експропріації маєтків великих
землевласників та Е. Початок роботи спеціальної комісії з експропріації маєтків
великих землевласників та передачі землі малоземельним і безземельним селянам.
Б
|
В
|
Е
|
Ж. Створення правоохоронних
органів – Державної Варти.
- Визначте, до кого відноситься дана характеристика:
«Він поставив перед собою і нацією надмету – поєднати політику і
моральність, зробити вільними і щасливими себе, не зробивши при цьому
рабами інших. У. Черчілль назвав його «бунтівним факіром»:
А. Сунь Ятсен.
Б. Чан Кайши.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
В. Мохатма Ганді.
Г. Джавахарлал Неру.
- Де і коли відбувалися події, описані в тексті?
«25 квітня до
«Опера-Хауз» з’їхалися делегати 50 країн. Серед учасників конференції була
також делегація від Української РСР»
А. Нью-Йорк, 1945 р.
Б. Сан-Франциско, 1945 р.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
В. Париж, 1947 р.
Г. Гельсінкі, 1975 р.
- Визначте, чи належать наведені вислови президенту
США Дж. Кеннеді:
А. «… Не питай, що країна може зробити для
тебе; питай, що ти можеш зробити для країни».
Б. «Ми боремося не просто за дієздатність
нації… Це хрестовий похід, метою якого є не тимчасове обмеження соціалізму, а
припинення його просування назавжди».
А. Належать обидва уривки.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
Б. Належить лише перший уривок.
В. Належить лише другий уривок.
Г. Не належить жоден уривок.
- Встановіть хронологічну послідовність подій доби
революцій кінця 80-х – початку 90-х рр. ХХ ст. у країнах Центральної та
Східної Європи:
1.Прийняття
конституційного Акту про розподіл Чехо-Словацької Федеративної Республіки (1992
р.).
2.Входження Німецької
Демократичної Республіки до складу Федеративної Республіки Німеччини (1990 р.)
3.Засідання «круглого
столу» за участю правлячої Польської Об’єднаної Робочої Партії та опозиційної
«Солідарності» (лютий-квітень 1989 р.)
4.Розправа над
учасниками мітингу в Тімішоарі та початок народної революції в Румунії (грудень
1989 р.)Х
А. 1, 3, 4, 2
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
Б. 2, 4, 3, 1
В. 3, 4, 2, 1
Г. 4, 3, 2, 1
- Встановіть відповідність між портретами українських
дисидентів та їх стислими характеристиками:
1
|
2
|
3
|
4
|
А (Валерій Марченко) - А.
Український журналіст-дисидент, обдарований перекладач зі східних та
європейських мов. У1973 р. за кілька своїх неопублікованих есе на захист рідної
мови, отримав вирок: 5 років таборів та 2 роки заслання. Після відбування
терміну проживав у Києві. Тут він провадив активне листування із закордоном. У
1984 р. засуджений вдруге; в ув’язненні помер.
1 (Олекса Тихий) - Б Педагог,
мовознавець. Вперше заарештований у 1956
р. за листа, надісланого до ЦК КПРС із протестом проти введення військ
Варшавського договору в Угорщину. Член-засновник Української гельсінської
групи. Виступав на захист української мови в Донецькій області. Помер в
ув'язненні.
В. Автор книги «Інтернаціоналізм
чи русифікація» (1965р.). За відкриті виступи на захист української
інтелігенції, самвидавські матеріали був ув’язнений у 1972 р.
2 (Микола Руденко ) -Г. Поет,
автор численних збірок поезій і повістей (поема «Хрест» про голод 1933р.).
Засновник Української Гельсінської групи (1976р.), засуджений у 1977 р., під
тиском громадськості звільнений у 1988 р.
3 (Василь Стус) - Д. Один з
активних учасників акції протесту у вересні 1965 р. в кінотеатрі «Україна» в
Києві, за що був виключений з аспірантури Інституту літератури ім. Т.Шевченка
АН УРСР. У 1970 р. за кордоном вийшла його збірка поезій «Зимові дерева», через
два роки був засуджений за «антирадянську агітацію». У 1980р. отримав новий
термін, помер в ув’язненні.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
|
1
|
Х
|
||||
2
|
Х
|
||||
3
|
Х
|
||||
4
|
Х
|
2. Тестування з
педагогіки й психології
1.
Вікові періоди розвитку дитини (періоди підвищеної чутливості), які є
найсприятливішими для розвитку психічних процесів дитини, називаються:
А емоційними
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
Б сензитивними
В рефлекторними
Г акселераційними
2.
Приведіть у відповідність назву типу темпераменту та
індивідуально-типологічну характеристику дитини:
1 сангвінік
|
А Діти цього
темпераменту характеризують легкою збудливістю почуттів, силою й стійкістю їх
у часі. Поведінка їх енергійна й різка. Вони бурхливо реагують на подразники,
їм важко переключатися на спокійнішу справу. У колективі прагнуть
самостверджуватися.
|
|||||||||||||||||||||||||
2 холерик
|
Б Діти цього
темпераменту надзвичайно чутливі. Почуття, що легко виникають у них, є
міцними й стійкими у часі. Вони сором’язливі, малоактивні, важко
пристосовуються до нових обставин, відзначаються хворобливою вразливістю,
швидкою втомлюваністю, невпевненістю у своїх силах.
|
|||||||||||||||||||||||||
3 флегматик
|
В Дітей цього
темпераменту характеризують легка збудливість почуттів, які не дуже міцні,
але відносно стійкі. Вони енергійні, активні, довго не витримують
одноманітної діяльності. Легко спілкуються, не схильні ображатися, адекватно
реагують на зміну обставин.
|
|||||||||||||||||||||||||
4 меланхолік
|
Г У дітей цього
темпераменту почуття важко збуджувані, проте тривалі й стійкі. Вони повільні,
неохоче спілкуються, часто нехтують тим, що вимагає швидкості, зайвих рухів.
Вони уникають доручень, але отримавши їх, виконують з бажанням. Організовані.
Ухиляються від конфліктів.
|
3.
Розташуйте систему потреб за
класифікацією американського психолога Абрахама Маслоу відповідно до ієрархії
мотивів
А потреба у безпеці, в захисті від насилля і погроз
А
|
Б
|
В
|
Г
|
|
1
|
Х
|
|||
2
|
Х
|
|||
3
|
Х
|
|||
4
|
Х
|
Б потреба у
самовдосконаленні
В потреба в оцінці
й повазі
Г потреби
фізіологічні в їжі, воді, теплі, рухах, здоров’ї, сні
4.
Найефективнішим для навчального процесу є вид уваги, умовою виникнення
якого є входження в діяльність та викликаний у зв'язку з цим інтерес:
А мимовільна увага
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
Б довільна увага
В післядовільна
увага
Г післямимовільна увага
5.
Які емоційні стани охарактеризовані у наступних прикладах:
1 настрій
|
А Учень почув від однокласника образливі слова і завдав
йому тяжких тілесних ушкоджень
|
2 афект
|
Б Учень відчуває психічну напругу, адже батьки фізично
карають його за незадовільні оцінки
|
3 агресивність
|
В Учень весело наспівував пісню, на душі було легко і
соняшно, все навколо здавалося таким прекрасним
|
4 стрес
|
Г Учень почав палити марихуану. Через неї він втратив
інтерес до навчання, колишніх друзів, сім’ї
|
Д Учень, прийшовши зі школи стомленим, роздратованим,
безпідставно накинувся на молодшу сестру
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
|
1
|
Х
|
||||
2
|
Х
|
||||
3
|
Х
|
||||
4
|
Х
|
6.
Процес засвоєння систематизованих знань і формування на їх основі
світогляду, розвитку пізнавальних сил та досягнення певного рівня освіченості –
це:
А навчання
Б освіта
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
В викладання
Г знання, уміння та навички
7. Метою Стратегії національно-патріотичного виховання дітей
та молоді на 2016 — 2020 роки
є визначення пріоритетів та основних напрямів національно-патріотичного
виховання дітей та молоді, розвитку відповідних інститутів держави і
суспільства, забезпечення змістового наповнення національно-патріотичного
виховання на основі:
А підвищення
професійної компетентності фахівців у сфері національно-патріотичного
виховання, налагодження конструктивної взаємодії між суб’єктами
національно-патріотичного виховання
Б підвищення
ролі української мови як національної цінності; забезпечення належної
організації науково-дослідної та методичної роботи у сфері
національно-патріотичного виховання
В формування
єдиних стандартів діяльності у сфері національно-патріотичного виховання та
інструментів їх впровадження
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
Г формування
національно-культурної ідентичності, національно-патріотичного світогляду,
збереження та розвитку духовно-моральних цінностей Українського народу.
8.
Метою освітньої галузі
«Суспільствознавство» є:
А розвиток особистості учня,
формування в нього мовленнєвої і читацької культури, комунікативної та
літературної компетентності, гуманістичного світогляду, національної
свідомості, високої моралі, активної громадянської позиції, естетичних смаків і
ціннісних орієнтацій
Б формування і розвиток проектно-технологічної
та інформаційно-комунікаційної компетентностей для реалізації творчого
потенціалу учнів і їх соціалізації у суспільстві
В забезпечення розвитку учня як особистості, що керується гуманістичними
нормами і цінностями, усвідомлює себе громадянином України та успішно
самореалізується в сучасному українському суспільстві
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
Г формування в учнів у процесі сприймання, інтерпретації, оцінювання ними
творів мистецтва та провадження практичної діяльності системи ключових,
міжпредметних естетичних і предметних мистецьких компетентностей як цілісної
єдиної основи світогляду
9.
Дайте визначення поняттю «компетентнісний підхід»:
А спрямованість навчально-виховного процесу на досягнення результатів,
якими є ієрархічно підпорядковані ключова, загальнопредметна і предметна
(галузева) компетентності
Б набута у процесі навчання інтегрована здатність учня, що складається із
знань, умінь, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися
на практиці
В суспільно визнаний рівень знань, умінь, навичок, ставлень у певній сфері
діяльності людини
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
Г спрямованість навчально-виховного процесу на розвиток умінь і навичок
особистості, застосування на практиці здобутих знань з різних навчальних
предметів, успішну адаптацію людини в соціумі, професійну самореалізацію,
формування здібностей до колективної діяльності та самоосвіти.
10.
Укажіть методи навчання за особливостями навчально-пізнавальної діяльності
учнів
А репродуктивний
Б аналітико-синтетичний
В дедуктивний
Г частково-пошуковий
А
|
Г
|
Д
|
Д дослідницький
Е аналогічно-індуктивний
Є теоретичний
11.
Форма організації навчання, сутність
якої ґрунтується на забезпеченні кожного учня можливістю працювати
індивідуально, згідно зі своїм темпом, де колективна робота проводилася
протягом години, решту часу учні вивчали матеріал індивідуально, звітуючи про
виконання перед учителем відповідного предмета – це:
А Дальтон-план
Б
Белл-ланкастерська система взаємного навчання
В Мангеймська
форма вибіркового навчання
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
Г Бригадно-лабораторна
форма навчання
12.
До
критеріїв педагогічних новацій НЕ належить:
А Новизна та
оптимальність
Б Індивідуальність застосування
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
В Результативність та ефективність
Г Можливість творчого застосування в масовому досвіді
13. Назвіть предметно-історичну компетентність, задля
формування якої учні повинні порівнювати, пояснювати, узагальнювати та критично
оцінювати факти й діяльність осіб, спираючись на здобуті знання, власну систему
цінностей із позиції загальнолюдських та національних цінностей; виявляти
суперечності в позиціях, інтересах, потребах соціальних груп і окремих осіб та
роль в історичному процесі, тенденції й напрями історичного розвитку (за
Г.Фрейманом):
А Інформаційна
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
Б Логічна
В Аксіологічна
Г Просторова
14. Визначте порядок реалізації структурних компонентів
уроку вивчення нового матеріалу:
А Актуалізація опорних знань,
умінь та уявлень учнів, мотивація навчальної діяльності, вивчення нового
матеріалу, осмислення знань і умінь, оголошення теми, представлення її змісту
та очікуваних результатів, систематизація й узагальнення нових знань і умінь на
перетворюючому та творчому рівнях
Б Організаційний момент, мотивація
навчальної діяльності, вивчення нового матеріалу, рефлексія, оголошення теми,
представлення її змісту та очікуваних результатів, систематизація й
узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому та творчому рівнях, підсумок
уроку
В Організаційний момент,
актуалізація опорних знань, умінь та уявлень
учнів, мотивація навчальної
діяльності, оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів, вивчення нового матеріалу,
систематизація й узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому та творчому
рівнях підведення підсумків та рефлексія
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
Г Організаційний момент, мотивація
навчальної діяльності, вивчення нового матеріалу, актуалізація опорних знань,
умінь та уявлень учнів, систематизація й узагальнення нових знань і умінь на
перетворюючому та творчому рівнях, оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів;
перевірка навчальних досягнень учнів
15. Розташуйте у хронологічній послідовності етапи
інтерактивної вправи під час основної частини уроку з історії:
1) виконання завдання в групах
2) інструктування учителем
3) організаційні дії учнів
(розподіл ролей)
4) актуалізація опорних знань
учнів
5) презентація та обговорення
результатів виконання завдань
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Х
|
А) 2, 1, 4, 5
Б) 3, 2, 1, 4
В) 2, 3, 1, 5
Г) 2, 3, 4, 5
Немає коментарів:
Дописати коментар