четвер, 26 лютого 2015 р.

Завдання ІІІ (обласного) етапу Всеукраїнської олімпіади з історії 10 клас

ДОНЕЦЬКИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ
ВІДДІЛ СУСПІЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН
ЗАВДАННЯ III (ОБЛАСНОГО) ЕТАПА
ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ  ОЛІМПІАДИ З ІСТОРІЇ
2014-2015 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
10 клас

1.      Знайдіть зв'язок між наведеними датами, визначивши історичну подію, явище, процес, що їх об’єднує, дайте короткий коментар до неї ( 20 б.) :
Дати
Подія, явище, процес та коментар до них
60 р. до н.е.
49 р. до н.е.
44 р. до н.е.

1392 – 1395 рр.
1452 р.
1471 р.

1638 р.
1709 р.
1775 р.

1776 р.
1783 р.
1787 р.

1819 р.
1813-1835 рр.
1855 р.

1832 р.
1867 р.
1884-1885 рр.

1900 р.
1902 р.
1905 р.

вересень
1914 р.
квітень-травень 1915 р.
Вересень 1916 р.

липень-серпень 1924 р.
жовтень 1925 р.
серпень 1929 – січень 1930 р.

березень 1919 р.
жовтень 1922 р.
квітень 1927 р.

2.Знайдіть зв'язок між історико-географічними об´єктами. Який географічний об´єкт є зайвим? Свою відповідь обґрунтуйте ( 10 б.) :
А. Галицьке, Переяславське, Полоцьке, Київське, Чернігівське князівства
Б. Англія, Угорщина, Швеція, Данія, Нідерланди
В.Пємонт, Савойя, Парма, Модена, Тоскана
Г.Волинська, Катеринославська, Полтавська, Чернігівська, Подільська губернії
Д.Ейпен, Ельзас, Лотарингія, Південний Тіроль, Познань

3.Використовуючи підказки, що наведені нижче, визначить та назвіть прізвища видатних історичних діячів. Пояснить, про які події, що пов'язані з даним героєм, йде мова у підказках (14 б.)
А.        Він відомий як ідеолог і лідер самостійницької течії визвольного руху. Його метою було створення незалежної, цілої і неподільної держави «від Сяну по Кубань, від Карпат по Кавказ». У часи революції під його впливом декілька  військових частин вдалися до спроби воєнного заколоту з метою проголошення незалежної держави. 
Б.         Він був лідер війни за незалежність своїй країни, яку держави-переможці у 1-й Світовій війні планували розшматувати. Національно-визвольний рух, якій він очолив, привів до проголошення його країни республікою. Цей історичній діяч став її першим президентом. Він провів низку реформ у галузі права, мови, культури і побуту. Завдяки його  зусиллям був зменшений вплив релігії, а держава, яку він очолював,  стала світською. За заслуги перед країною наш герой офіційно одержав прізвисько, яке буквально означає «батько свого народу».
В.        Його ім’я було добре знайоме у академічних колах науковців. Він був автором десятитомної праці, яка була присвячена історії свого народу. У часи національно-визвольних змагань очолив помірковане крило революційного руху та згодом став на дуже нетривалий час президентом новоствореної незалежної держави.
Г.         Він очолив фашистське повстання проти республіки. Сигналом до заколоту була передача по радіо кодової фрази «Над всією країною безхмарне небо». Потім почалася трирічна громадянська війна. Здобувши перемогу над республіканцями, він установив у країні диктаторський режим, якій проіснував близько 40 років. 
Д.        Цій історичний діяч з юнацтва захоплювався революційної боротьбою. Він був палким послідовником теорії анархізму. У роки громадянської війни від об'єднав  навколо себе величезні селянські маси та став їхнім керманичем – «батьком». Після поразки свого руху емігрував до Європи. Урну з його прахом замуровано в стіні комунарів на кладовищі Пер-Лашез у Парижі.
Е.         Його рекорд тривалий час був символом  героїчної праці заради Батьківщини. Він був звичайним шахтарем, але одного разу йому було доручено поставити рекорд видобутку вугілля. Шахтар виконав цей наказ та нарубав відбійним молотком за 6-годинну зміну 102 т. вугілля, виконавши 14,5 норм. На його ім’я було названо рух, учасники якого демонстрували різкій зріст продуктивності праці.
Є.Він був президентом величезної країни. Однак на початок його правління припала світова економічна криза. Для порятунку промисловості, сільського господарства й фінансової системи своєї держави він запровадив програму, яка одержала назву «новий курс». Брав активну участь у боротьбі з фашистською Німеччиною, але не дожив до перемоги кілька днів.  

4.Проаналізуйте відомі «крилаті вислови». Які історичні події вони відображають. Коли і за яких обставин вони були сказані?(8 б.)
А. «Ні політичне, ні соціальне визволення не може бути дійсним визволенням без визволення національного»
Б. «Впали вікові пута. Прийшла воля всьому пригніченому людові, всім поневолений націям Росії. Уперше, Український тридцятипятимілйонний народе, ти будеш мати змогу сам за себе сказати, хто ти і як хочеш жити, як окрема нація»
В. «Все в державі, все для держави, і нічого поза державою»
Г. «Боші сплатять за все!»

5. Розкрийте значення понять (8 б.):
А. Українська політична нація       .   Б. «Отаманщина»
В. Тоталітаризм.                                   Г. «Проспериті»

6. Роздивіться ілюстрацію. Яку подію першої половини ХІХ ст. вона ілюструє? Назвіть головних дійових осіб, зображених на малюнку. Якої мети хотіли досягнути учасники союзу?  Втручанням у внутрішні справи яких держав супроводжувалася діяльність союзу? Що стало причинами його розпаду? Висловіть свою думку щодо прогресивності рішень, що приймались цим союзом (20 б.)



 7. Проаналізуйте уривок з виступу Л. Красіна на пленумі ЦК РКП(б) у 1921 р.: «Джерелом усіх бід і неприємностей, які ми переживаємо в даний час, є те, що комуністична партія на 10 відсотків складається з переконаних ідеалістів, готових вмерти за ідею, але не здатних жити за нею, і на 90 відсотків із безсоромних пристосуванців, що вступили в неї, щоб отримати посаду. Марно і безнадійно намагатися переконати 10 відсотків фанатиків у необхідності цієї нової економічної політики, тому звертаюсь до останні 90 відсотків і чесно попереджаю: якщо ви не хочете, щоб маси… вчинили з вами таке ж, як з царською челяддю, відкиньте необгрунтовані мріяння і поверніться обличчям до економічних законів».
Якої позиції дотримується автор документу щодо непу: чи неп був тактичним ходом, тимчасовим відступом більшовиків, чи одним з можливих шляхів до соціалізму? Чи згодні ви з оцінкою Л. Красіним мотивів участі його сучасників у комуністичному русі взагалі та в проведенні нової економічної політики зокрема? Відповідь обгрунтуйте (20 б.)

Критерії оцінювання:  а) історичні  умови –  3 б.; б) аналіз документу –  5 б.;
 в)формулювання оціночного судження – 3 б.; г) аргументація –  5 б.;

 д) логіка викладу, грамотність – 2 б., е) ерудиція – 2 б.

Немає коментарів:

Дописати коментар